© COPYRIGHT 2016. LIDÓ RICO

GLOBAL WARMING

A constant in Lido’s Rico works has been to represent in a fragmented way his own body. Always converted into resin, that body fragmentation has given a serial of pieces where we find out a concept depuration by means of the obsessive repetition of different shapes and volumes. The body space has succumbed in front of the mental space, the outrageous encounter of his body submerged in plaster is now an object of incense and surgical expression where a speech that squander with cheek past references is shown, reinventing his own Universe.

These works show a clear concern around the new ideas production, questioning the existence of an authentic and peculiar opinion, the own, in front of the contamination and blindness for living in a society massacred by the media and the images, that do not allow us to see the authentic reality. Lidó Rico has created for the society a serial of pieces like capsules, antidote tablets, so the memory avoids substratum indigestion of tricks and lies, the pills look for the personal legitimacy.

Lido’s Rico works presented in this exhibition can be divided in two parts. The first works and from a previous execution are the ones titled “Zona de Riesgo II”, “Globlal Warming” and “Usa”, at these works the artist appropriates assimilated shapes, recognizable and absorbed to offer a new vision, micro-information through collages encapsulated with high doses of angst and irony, his reading is imperceptible from the distance and overwhelming when we approach them.

That concern for the distances is better shown in the second serial of pieces “ Forms in Space”, “ Red Go”, “ Orange Crane With Red Forms ” where small pills made of resin are organized in an hypnotic way that creates different spaces that are full of symbols, spots, warning signs until converts in an authentic bait for the spectator’s eye.

Observing these new works we recognize coherence is a constant in this artist work, these pieces always excitable and piercing are the best example.

Una constante en la obra de Lidó Rico ha sido la representación fragmentada de su propio cuerpo siempre traducido en resinas, dicha fragmentación corporal ha dado paso a una serie de piezas donde encontramos una depuración de conceptos a través de la repetición obsesiva de diferentes formas y volúmenes, el espacio corporal ha sucumbido frente al espacio mental, el disparatado encuentro de su cuerpo sumergido en escayola es ahora un objeto de encolerizada y quirúrgica realización donde aparece un discurso que dilapida con descaro referencias pasadas reinventando su propio universo.

Existe en estas obras una evidente preocupación que gira en torno a la fabricación de ideas, cuestionando la existencia del auténtico criterio particular, lo propio, enfrentado a la contaminación y ceguera por vivir en una sociedad masacrada por los medios y la imagen que nos incapacita a ver la auténtica realidad, una sociedad para la que Lidó Rico crea una serie piezas a modo de capsulas, de pastillas antídoto, para que la memoria evite a base de sustratos empacharse de artificios y mentiras, comprimidos que buscan la legitimidad personal.

Las piezas que Lidó Rico presenta en esta exposición se podrían dividir en dos partes, la primera y de una realización anterior son las tituladas “Zona de Riesgo II”, “Globlal Warming” y “Usa”, en estas obras el artista se apropia de formas asimiladas, reconocibles y digeridas para ofrecernos una nueva visión, micro-información a través de diminutos collages encapsulados con altas dosis de angustia e ironía, su lectura es imperceptible si estamos lejos, demoledora al acercarnos, esa preocupación por las distancias se hace más patente en la segunda serie de piezas “ Forms in Space”, “ Red Go”, “ Orange Crane With Red Forms “donde pequeñas píldoras de resina se organizan casi hipnóticamente creando diferentes espacios llenos de símbolos, manchas y presagios, hasta llegar a convertirse en auténtica carnada para el ojo del espectador.

Observando estas nuevas obras nos damos cuenta de que la coherencia sigue siendo una constante en la obra del artista, estas piezas siempre combustibles y lacerantes son el mejor ejemplo.